zondag 29 augustus 2021

Langzaam richting het oude normaal

De zomer loopt op zijn einde. De scholen zijn weer begonnen en mensen gaan weer aan het werk. Een zomer met voor velen een dubbel gevoel: een summer of love werd het niet, en het weer viel tegen. Balen voor de horecaondernemers, die wellicht hoopten de schade een beetje in te halen. Met een ijssalon is de zomer juist het seizoen waar je het van moet hebben. Goed voor de omzet was het wisselvallige weer niet, maar we hebben het niet slecht gedaan. Ook in Amstelveen was er echter genoeg te genieten. Als de zon dan wel schijnt, trekt iedereen erop uit. Naar het terras, het bos of onze heemparken.

In het Oude Dorp was de invloed van de afsluiting voor gemotoriseerd verkeer goed te merken. Dankzij de afsluiting kan de veiligheid van voetgangers en fietsers beter worden gegarandeerd. Het Oude Dorp wordt zo meer een dorpscentrum, waar het prima toeven is. Voor de mensen op het terras is het extra genieten zonder het autoverkeer.

Na de zomerstop wordt het politieke leven weer hervat. Er gloort licht aan de horizon: de coronamaatregelen kunnen steeds verder worden losgelaten. We bewegen langzaam maar zeker richting het oude normaal. Voor veel ondernemers, zoals in de horeca, is het fijn dat ze hun deuren weer kunnen openen. De lokale middenstand heeft de coronacrisis redelijk doorstaan, mede dankzij de steun van de Rijksoverheid en de gemeente. Nu de zomer voorbij is, breekt voor veel ondernemers echter een spannende tijd aan. Kunnen ze ook zonder steun het hoofd boven water houden? De lokale ondernemers hebben onze steun als lokale overheid, maar ook als inwoners, hard nodig. Ze zijn onmisbaar voor Amstelveen als prettige woongemeente.

De tweede helft van dit jaar zal politiek gezien steeds meer in het teken komen te staan van de gemeenteraadsverkiezingen in maart 2022. Hoewel de campagne pas echt begin volgend jaar op stoom komt, kunnen we als D66 ook dit laatste half jaar nog laten zien waar we voor staan. Als raadslid ben ik trots op wat de afgelopen jaren is bereikt, maar de komende jaren staan ons nog genoeg uitdagingen te wachten. Bijvoorbeeld op het gebied van wonen, bereikbaarheid en leefbaarheid. Het zijn onderwerpen waar ik me ook na maart volgend jaar graag voor inzet. Ik kijk uit naar het komende verkiezingsjaar!