maandag 7 september 2020

D66: Sneller actie voor de individuele buitensporter

D66 vindt dat er zo snel mogelijk voldoende en veilige routes beschikbaar moeten komen voor de individuele buitensporter met goede aanduidingen maar ook met goede hygiƫnische voorzieningen. Er kan hierbij gedacht worden aan voetbediening van watertappunten of drinkwaterfonteinen.

D66 wil dat het actieplan individuele buitensporter sneller wordt uitgevoerd en heeft hierover vragen gesteld aan het college

In september 2019 heeft D66 vragen gesteld over de status van het actieplan individuele buitensporters en het wegwerken van achterstallig onderhoud op de routes die door hen veelvuldig gebruikt worden. Het college heeft toen aangegeven dat zij in 2020 dit actieplan, na het afronden van een onderzoek naar de routes, ter hand zou nemen. Wanneer zijn de routes die veelvuldig gebruikt worden volgens dit actieplan klaar?

Op dit moment bevinden wij ons te midden van een corona-crisis waarbij er van alle mensen verwacht wordt dat zij op 1,5 meter afstand blijven, de hygiƫne-maatregelen uitvoeren, bij klachten binnen blijven en drukte vermijden. Wij hopen allen dat deze maatregelen voldoende zijn om een tweede golf van besmetting te voorkomen. Maar dat is wellicht teveel gevraagd. Wij zullen ons voor moeten bereiden op een eventuele tweede uitbraak. En wellicht komt deze uitbraak sneller dan iedereen verwacht. Dat is niet te hopen maar er zal wel rekening mee moeten worden gehouden.

Tijdens de eerste uitbraak zijn er meer mensen individueel buiten gaan sporten. Zij probeerden het gedwongen binnen blijven af te wisselen met het buiten sporten en op deze wijze ook aan hun gezondheid te kunnen werken.

Op dit moment kan men zien dat routes nog niet zijn aangepast, verbreed of dat er begonnen is met het wegwerken van achterstallig onderhoud. Het jaagpad langs de Amstel is bijvoorbeeld bijna niet meer te vinden. Een verbetering en een verbreding van dit pad is nodig. Ook in verband met de veiligheid.