zaterdag 8 augustus 2020

Zomercolumn #4 – Juist nu vechten voor gelijke kansen – Saloua Chaara

Wat een indrukwekkende tijd! Opeens is ons leven op zijn kop komen te staan. Vanzelfsprekende dingen als werken, naar school gaan en contact met onze dierbaren gaan anders of niet. In maart en april gingen we regelmatig met cliffhangers in gedachten naar bed. Zijn er morgen nog voldoende IC bedden beschikbaar? Krijgen we toch een complete lockdown zoals in Spanje? Corona heeft ons ongewild in een levend experiment gelanceerd waarbij we met trial en error op zoek zijn naar manieren om het virus te beteugelen en tegelijkertijd de schade voor samenleving en economie te beperken.

Prachtige initiatieven

De afgelopen tijd ben ik enorm geraakt door alle prachtige initiatieven van Amstelveners om de corona-pijn in de stad te verzachten. Ik kreeg opeens briefjes van studenten in de bus die voor ouderen boodschappen wilden doen. Via project Glimlach maakten Amstelveners kaarten, gedichten en knutselwerkjes voor ouderen in verzorgingstehuizen. Op het Dignahof en Middenhoven werd door ouderen op balkons  gesport, gezongen en gebingood. Onze leraren maakten meer dan ooit het verschil voor onze jeugd door ondanks alle beperkingen het onderwijs door te laten gaan. We  kregen een Zomerschool in Amstelveen voor kinderen die sociale achterstanden opliepen. En naast dit alles leveren het college van burgemeester en wethouders én  ambtenaren ongekende prestaties om inwoners, instellingen, zelfstandig ondernemers en bedrijven in nood te helpen. Chapeau!

Corona in de context van ongelijkheid

Corona zorgt niet alleen voor verbondenheid en mooie initiatieven. Het virus treft ons ook in een context van ongelijkheid en maatschappelijke scheidslijnen. En de verschillen zijn groot. Kijk naar mensen mét en zónder zeker dienstverband. Mensen mét zekerheid behouden hun banen, en werkten met behoud van loon (thuis) door. Mensen zónder zekerheid (flexwerkers, uitzendkrachten) zien hun inkomen fors teruglopen of verliezen als eersten hun banen. Kijk naar kinderen van ouders met een lager opleidingsniveau en inkomen. Niet alleen heeft de sluiting van scholen vaker impact op hen in termen van (sociale)achterstanden, het CPB, SCP en de Inspectie van het onderwijs verwachten dat door het schrappen van de eindtoets zo’n 8% van deze kinderen een lager schooladvies krijgt dan wanneer deze coronamaatregel er niet zou zijn.

Tenslotte het verschil tussen mensen mét en mensen zónder goede gezondheid. We weten: geldgebrek is een risico voor gezondheid. Want: ongezond eten is goedkoper, een abonnement op de sportschool kost geld wat er niet is en wegens geldtekort wordt doktersbezoek weleens uitgesteld. Ook in deze coronatijd blijkt het verband tussen inkomen en gezondheid weer.

Van alle aan corona overleden patiënten onder de 70 jaar, had gemiddeld 70% een onderliggende aandoening. Het gaat vooral om hart- en vaatziekten, diabetes of chronische longaandoeningen. Juist deze ziektes komen vaker voor onder mensen met een lagere opleiding/lager inkomen. Van/bij mensen met een lager opleidingsniveau (en inkomen):

• heeft 14,2% diabetes, versus 2.5% van mensen met een HBO+ opleiding.
  • Is 2 tot 3 keer vaker sprake van COPD dan bij mensen met een HBO+ opleidingsniveau.
  • Heeft bijna een kwart obesitas, versus 9% van de mensen met een HBO+ graad. 80% van de Corona patiënten die op de IC lagen of liggen, had of heeft obesitas.

Het D66 geluid is nodig!

De coronacrisis laat zien hoe kwetsbaar we zijn. Juist nu is het D66 geluid hard nodig. Het geluid dat uitgaat van een vrije samenleving, inclusie en gelijke kansen voor iedereen. Ook wanneer mensen (tijdelijk) op achterstand staan. Mijn politieke prioriteiten voor de komende tijd? Harder strijden tegen ongelijkheid. Door te werken aan goed onderwijs en minder onderwijsachterstanden, meer werkgelegenheid en banen en door te investeren in gezondheid en gezond gedrag van Amstelveners . Helpt u mee?