vrijdag 10 juli 2020

Zomercolumn #1 – Van de droogte in de drup – Anne-Mieke van der Vet

Onze jaarlijkse fractietraditie: de zomercolumn! Alle zeven D66 fractieleden, keurig verdeeld over zeven zomerse weken, kunnen hun gedachten met u delen.

Vandaag de aftrap, en: het regent! Gelukkig, eindelijk een paar natte dagen, onze natuur snakt ernaar terwijl wij in onze corona achtertuin, camping of op het balkon het vakantiegevoel proberen vast te houden. Deze twee kanten van de medaille heeft ook de laatste raadsperiode gemarkeerd: tevredenheid over de vele maatregelen die we konden treffen voor gedupeerden, maar tegelijkertijd verdampen onze reserves, die we nu juist voor mooie (culturele) bijzondere (zwembad) en nuttige (nieuwe schoolgebouwen) zaken bij elkaar hadden gespaard. In september komt het college met nieuwe financiële perspectieven, met de ‘corona economische’ effecten daarin verwerkt.

De laatste drukke dagen voor het reces heb ik me bezig gehouden met onze culturele sector, die zo zwaar getroffen is. Veel bezoeken gebracht o.a. aan het Poppentheater en Museum Jan. Voor meer achtergrond informatie, bekijk de link: D66 en AVA: slimme support voor Kunst en Cultuur

Gelukkig zien we de veerkracht van de sector, zoals bijvoorbeeld het MAM project van Julia dos Santos-Baptista, Mini-Art-Masterclass. Zij biedt voor alle Amstelveense kinderen culturele activiteiten aan. Dat doet zij ook binnen de Amstelveense zomerschool, weer zo’n mooi D66 initiatief. Na het reces zullen we nog moeilijke beslissingen op cultureel vlak moeten nemen, daar hebben we alle veerkracht voor nodig. Zie de link voor wat er nu al te doen is in Amstelveen: Beleef Amstelveen

Vlak voor het reces was er ook nog aandacht voor het gesloten Amstelveense Dierenpension. Wethouder Floor Gordon komt in september met de nota Dierenwelzijn, maar met de grote vakantie voor de boeg vroegen we toch even wat extra aandacht voor het welzijn van onze dieren.

In de laatste raadsvergadering is het besluit genomen negatief te adviseren over een zendmachtiging voor RTVA. Dit dossier heeft jarenlang de mediadiscussie in Amstelveen gedomineerd. Er is door alle vrijwilligers hard gewerkt, maar soms is dat niet genoeg en vraagt het tijdsgewricht om vernieuwing. Gelukkig hebben we eind juni wel een mediaraad kunnen installeren. Deze onafhankelijke raad (idee van D66) beheert een fonds voor onderzoeksjournalistiek. Nu maar wachten op de resultaten.

Tenslotte, onze gemeenteraad is afhankelijk van een goede functionerende griffie. Dat is geen vanzelfsprekendheid, er is de laatste jaren veel in het besluitvormingsproces veranderd en daarom ben ik aan het begin van deze raadsperiode in de raadscommissie gestapt die zich bezighoudt met het reilen en zeilen van de griffie. Vlak vóór het reces liet de griffier ons weten naar ‘grazigere weiden’ te vertrekken. Mooie stap voor hem, maar wel een zomerse klus erbij voor ons. Ik ga het reces gebruiken om weer bij te komen en alvast voor te sorteren op de discussie over alle financiële aanpassingen bij de renovatie van het zwembad, de culturele instellingen en sportorganisaties. Daarnaast gaan we op zoek naar een nieuwe griffier en dat doe ik hopelijk ook af en toe in het Amstelveense groen met af en toe een zonnetje!

Cultuur en Sport

Kunst & cultuur
Kunst en cultuur vormen een verrijking voor de inwoners van Amstelveen. Amstelveen is rijk aan cultuur: veel voorzieningen en vele creatieve kunstenaars. Kunstenaars en culturele instellingen stimuleren de creativiteit en houden de samenleving een spiegel voor. Cultuur stimuleert, prikkelt, ontroert, verbindt, schuurt en leidt tot discussie. Mede dankzij de goede culturele voorzieningen is het fijn wonen in Amstelveen. De aantrekkingskracht van Amstelveense instellingen geeft een impuls aan de lokale economie. D66 wil zich inzetten voor diversiteit van het culturele aanbod en samenwerking tussen instellingen en bedrijven.

Sport & spel
Sport en beweging zijn van groot belang voor een gezond leven. D66 wil graag alle Amstelveners stimuleren voldoende te bewegen, in teamverband of individueel. Sport draagt bij aan een betere gezondheid, maar ook aan de integratie van nieuwe inwoners en participatie in de samenleving.