donderdag 23 april 2020

D66 wil dat gemeente nu al meedenkt met horecaondernemers over 1,5-meter economie

Cafés en restaurants blijven door de coronamaatregelen nog enige tijd gesloten, maar D66 roept de gemeente op om nu alvast mee te denken hoe die 1,5 meter economie voor horecaondernemers er straks uit gaat zien. De gevolgen van de coronacrisis zijn een grote klap voor veel horecaondernemers. Binnen een 1,5 meter economie is het voor veel cafés en restaurants straks bijna niet te doen om nog iets te verdienen. De fractie van D66 wil dan ook horecaondernemers tegemoet komen door bijvoorbeeld te kijken naar het tijdelijk vergroten van terrassen.

De fractie van D66 in Amstelveen heeft een ronde gemaakt langs verschillende horecaondernemingen, naar aanleiding van verschillende berichten over de impact van een 1,5 meter norm voor cafés en restaurants. De Amstelveense horecaondernemer Daan Kroone kwam eerder ook al met een oproep bij RTV Amstelveen.

“Veel horecaondernemers zijn aan het kijken hoe zij straks weer op kunnen starten als het kabinet rond 20 mei wellicht meer maatregelen gaat versoepelen. Dit vraagt soms creatieve oplossingen. Op korte termijn zijn deze er wel. Voor de langere termijn worden er wel zorgen geuit. Als je door de tijdelijke 1,5 meter norm nog maar 25 of 30 procent van je normale bezetting kunt houden, dan is het voor veel ondernemers onmogelijk om nog iets te verdienen. Dat kunnen we oplossen, maar dat vraagt ook veel maatwerk,” aldus D66-raadslid Robert Zuidbroek.

Iedere ondernemer loopt tegen andere uitdagingen aan. Sommige ondernemers hebben de ruimte niet voor een groter terras of moeten het vooral hebben van de kantoren bij hun in de buurt, die momenteel vrijwel niet gebruikt worden. Tegelijkertijd hoort de fractie ook wel kansen. Bijvoorbeeld ondernemers met beperkte terrasruimte, maar wel met parkeerplekken of pleinen voor de deur. Daarmee is een uitbreiding van het terras mogelijk om toch een zo normaal mogelijke bezetting te kunnen hebben. Maar ook kansen voor na de crisis, bijvoorbeeld door het open kunnen houden van winterterrassen. Dit scheelt ondernemers kosten voor het verplaatsen van het buitenmeubilair. En het biedt kansen om in de wintermaanden wat meer omzet te draaien. Soortgelijke plannen zijn onder meer in Scheveningen gepresenteerd.

De fractie van D66 hoort een duidelijke wens van de ondernemers: Als dit nog maanden duurt, haal dan onnodige belemmeringen weg waar dat kan en stel tijdelijk duidelijke kaders op het terrein van veiligheid en handhaving. De fractie van D66 stelt daarom vragen aan het College of er tijdelijke maatregelen mogelijk zijn om ondernemers meer ruimte te bieden. Ook wil D66 weten van het College of zij bereid is te kijken naar maatregelen die de lasten voor (horeca)ondernemers enigszins verlichten.