donderdag 9 januari 2020

D66 Amstelveen en ChristenUnie: ‘tekort aan fietsenrekken bij bushalten’

De fracties van D66 en ChristenUnie hebben vragen gesteld over het tekort aan fietsenrekken bij OV-halten. De partijen vragen het college om, in overleg met OV-aanbieders, naar passende maatregelen te zoeken en de capaciteit uit te breiden.

Minder bushaltes dus meer passagiers
Na de invoering van de nieuwe dienstregeling in 2017 zijn er in Amstelveen een aantal bushalten verdwenen. Het gevolg daarvan is dat meer mensen met de fiets naar dezelfde bushalten gaan. Het aantal fietsenrekken lijkt echter niet evenredig te zijn mee gestegen met de groei in reizigers. Bij verschillende bushalten, zoals Oranjebaan en Kruiskerk, worden er vaak fietsen naast prullenbakken en bomen geplaatst. D66 gemeenteraadslid Youssef Ben Idder: “Mensen worden soms noodgedwongen om fietsen tegen paaltjes of bankje op de stoep te plaatsen. Meer fietsparkeerplekken zijn echt hard nodig.”

Meer mensen met de fiets naar de bus
D66 en de ChristenUnie vinden het belangrijk dat bewoners hun fietsen op een veilige manier kunnen stallen bij een bushalte. “Ook dat stimuleert immers het gebruik van OV”, aldus CU-burgerraadslid Henk Stoffels. Het college van B&W heeft 8 weken om op de schriftelijke vragen van de beide partijen te reageren.