Steun ons en help Nederland vooruit

maandag 29 juli 2019

Zomercolumn #2 – Lappendeken van spoor – Robert Zuidbroek

Vorig jaar schreef ik kort over mijn (trein)reis naar Barcelona vanaf Schiphol. Het zijn reizen die ik graag maak door Europa. Een tijdje geleden werd ik geprikkeld door een opmerking in de gemeenteraad. Het ging toen over de position paper Schiphol en de discussie hoe treinen de concurrentie met korte vluchten aan kunnen gaan. Meer hogesnelheidstreinen op korte en middellange afstand en nachttreinen op lange afstand. Een goed uitgangspunt natuurlijk!

Inmiddels weet ik mijn weg over het Europese spoornet goed te vinden. Europa met de trein is in principe goed te doen. In anderhalve dag zit je in Malaga of in een kleine twee dagen in Lissabon. Niet slecht over land!

Maar er zijn zeker nog heel wat stappen te maken. Ook op korte termijn. Neem nou de intercity naar Berlijn. Die doet er ruim 7 uur over. Of reis eens naar Hamburg (bijna 6 uur). Een locomotiefwissel aan de Duitse grens is hier ook heel normaal. Effectieve vliegtijd naar Berlijn is 1 uur en Hamburg de helft hiervan. En hoewel ik de trein echt comfortabeler vind, kan dit niet concurreren met elkaar.

Er zijn nieuwe (en snellere) treinen aangekondigd die zowel in Nederland als Duitsland kunnen rijden. Per december 2023 kunnen we zelf ervaren wat er veranderd is op het spoor. En per 2025 hebben we misschien ook weer een snellere Intercity Brussel. Ik kijk er al naar uit!

Aan het bovengenoemde merk je dat het Europese spoornet wel echt een lappendeken is van nationale verbindingen waar de internationale treinen een beetje tussen gepropt zijn. Onze staatssecretaris werkt hard aan betere verbindingen tussen België en Duitsland, maar het vraagt om een lange adem. Er moet veel meer één Europees spoorplan komen, waar ook prestaties gelden, net zoals dat op het binnenlandse spoor geldt.

Als we streven naar een hoogwaardig HSL-spoornetwerk vanuit Nederland, dan moeten we Amsterdam of Rotterdam ook als belangrijk HSL-knooppunt in Europa maken. Dan concurreer je pas met het vliegtuig. Nu rijdt er ´s zomers 1x per week een Thalys van Amsterdam naar Marseille. Waarom niet iedere dag van het jaar een TGV tussen Amsterdam en Marseille? Directe verbindingen met Brussel, Parijs, Lyon en de Provence. Dat is pas een snelle Route du Soleil!

Waarschijnlijk kan ik hier volgend jaar weer van alles over schrijven. Maar dat is voor later! Nu plan ik eerst gewoon weer mijn volgende treinreis naar een mooie Europese bestemming!