maandag 22 juli 2019

Zomercolumn #1 – Let op de muren! – Paul van Roermund

Pianomuziek fladderde met de wind mee uit het geopende raam van een oude Turkse villa in de Griekse stad Xanthi. Samen met onze Griekse gastheer bezochten wij deze villa midden in de oude wijk van deze voornamelijk islamitische stad in het Oosten van het vastenland in Griekenland, richting de Turkse grens.

Ik ben kortgeleden met mijn vrouw en dochter op vakantie geweest in deze streek. Wat ons daar het meest is opgevallen, is de klap die Griekenland heeft ervaren door de economische crisis en de gevolgen hiervan op het dagelijkse leven. Vele Grieken hebben hun inkomsten zien dalen en de belastingen tegelijkertijd zien stijgen. De dagelijkse benodigdheden werden zo duur dat de eindjes niet meer aan elkaar geknoopt konden worden. Bewonderenswaardig is het dan om te zien dat zij wegen gevonden hebben om het toch te ‘rooien’. En tegelijkertijd op een heel gewone manier!

Niet op een manier van verdere verwijdering. Nee, juist wegen zoeken om tot elkaar te komen. Elkaar te helpen, elkaar op te zoeken, elkaar te ondersteunen. Muren die worden afgebroken. De één heeft wat meer brood en de ander teelt groente op het land. De één heeft aardappelen en de ander heeft wat meer fruit. Door te delen, kan iedereen toch voor elkaar zorgen. De gemeenschapszin kwam hierdoor nog meer tot zijn uiting.

Er voor elkaar te zijn wanneer het nodig is, blijft waar ook ter wereld heel belangrijk. Dat geldt ook voor de omgang met elkaar wanneer bijvoorbeeld eenzaamheid en schaamte zich voor doen. Om er dan te zijn, de hand uit te steken, kan voor hen dan enorm veel betekenen.

Bij ons in Amstelveen gaan vele zaken goed en zijn wij ons niet al te veel bewust van de ander omdat wij het zelf individueel al zo goed hebben. Wij zijn wellicht onbewust muren aan het bouwen. Muren tussen mensen met en mensen zonder zekerheid. Laten we dat voorkomen en er voor zorgen dat wij onze welvaart verdelen en er zijn voor hen die dat nodig hebben.

Een vrouw uit Xanthi adoreerde het spelen op de piano maar had daar thuis niet de mogelijkheid toe. Nu speelde zij daar helemaal alleen in een ongebruikte lege villa. Pianomuziek fladderde met de wind mee uit het geopende raam van een oude Turkse villa in de Griekse stad Xanthi.

Paul van Roermund
Burgerraadslid D66