woensdag 20 maart 2019

Wij steunen het Techniekpact

De Amstelland regio heeft grote behoefte aan technisch geschoold personeel. Alle duurzame maatregelen die we nemen worden uiteindelijk gebouwd en geïnstalleerd door vakmensen. Daar zijn dus de banen van de toekomst, ook als we in een economisch slechtere tijd terecht zouden komen. Ons raadslid Anne-Mieke van der Vet vroeg onlangs in de Commissie Burgers en samenleving  om de inzet van de gemeente bij een initiatief van VMBO /MAVO Panta Rhei bij de totstandkoming van het zogenaamde ‘Techniekpact Amstelland’.

Techniekpact Amstelland
Anne-Mieke: ‘Panta Rhei heeft al een prima naam als VMBO/MAVO, maar wordt nu ook penvoerder van het Techniekpact Amstelland, een samenwerking van VMBO met werkgevers (voor de stages en de banen) en MBO opleidingen (voor de vervolgopleidingen) in de regio.

Erik Holtslag, directeur van Panta Rhei: ‘De school is met bijna 1000 m2 aan zonnepanelen nu praktisch zelfvoorzienend qua elektriciteit. Op een zonnige dag leveren de zonnepanelen al gauw tussen de 150 en 160 kW per uur op. Panta Rhei heeft een schoolbrede projectweek die in het teken staat van duurzaamheid. Dit onderwerp leeft bij onze leerlingen, zoals ook bleek uit de duurzaamheidsscan op de Dag van de duurzaamheid 2018. Panta Rhei geeft het goede voorbeeld en levert praktische opleidingen voor beroepen op het gebied van technologie en duurzaamheid. Voor het komend schooljaar kunnen we nog leerlingen plaatsen.

Van der Vet vult aan: ‘Met de toezegging van de wethouder vangen we drie vliegen in één klap: We doen concreet iets voor duurzaamheid, tegelijkertijd zijn er veel beroepsmogelijkheden voor onze leerlingen en onze bedrijven zitten om technisch geschoold personeel te springen.