woensdag 20 maart 2019

Onze vragen over buslijn 55 en de Amsteltram

Het vervangend openbaar vervoer van het GVB moet toegankelijk en gelijkwaardig zijn. Dagelijks maken duizenden inwoners en forensen gebruik van het openbaar vervoer in Amstelveen. Tussentijds wordt er hard gewerkt aan de vernieuwing van de Amstelveenlijn en sinds 3 maart rijdt metro 51 niet meer tussen Amstelveen-Westwijk en Amsterdam CS. Daarvoor in de plaats rijdt bus 55 en pendelbus 551. Vooropgesteld vindt onze fractie het belangrijk dat alle Amstelveners gebruik kunnen maken van een betrouwbaar openbaar vervoer netwerk. In de commissievergadering Ruimte- Wonen-Natuur van 12 maart jl. stelde ons burgerraadslid Youssef Ben Idder vragen over Buslijn 55 en de Amstelveenlijn.

Buslijn 55, Amstelveners die op saldo reizen zijn duurder uit.
Vanuit de sociale media en van reizigers ontvingen wij berichten dat reizigers, die op saldo reizen, voor een rit met bus 55 duurder uit zijn. Dit vervangend vervoer tussen halte Sacherovlaan en halte Station Amsterdam-Zuid rijdt een andere route en is daardoor een langer traject. “De fractie vindt het onrechtvaardig dat reizigers nu meer voor hun reis betalen dan voorheen” zegt Youssef.  Daarom hebben we wethouder Rob Ellermeijer, die verantwoordelijk is voor openbaar vervoer,  gevraagd om in gesprek te gaan met Vervoerregio en GVB, met als doel om de reiskosten weer gelijk te trekken. In de beantwoording van die vraag heeft de wethouder ingestemd om dit onderwerp op korte termijn met beide betrokken partijen te bespreken.

Fiets mee kunnen nemen in Amsteltram
Sinds de opheffing van sneltram 51 in Amstelveen en Buitenveldert is de kwaliteit van de mobiliteit verminderd, want voorheen combineerden Amstelveners regelmatig hun reis met metro én fiets. Ook in de 51 was het mogelijk om je fiets mee te nemen buiten de spits. In de plannen voor de Amstelveenlijn schijnt dit helaas niet meer mogelijk te zijn. Maar door de uitbreiding naar Uithoorn is er sprake van een scopewijziging van deze regionale tram, waarbij de vervoersvraag ook is veranderd.

De behoefte om je fiets mee te nemen zal, naar mate de reisafstand groter wordt, alleen maar toenemen. “Waarom mag men de fiets buiten de spits wel meenemen in de IJtram 26, maar niet in de Amsteltram? ”vraagt ons raadslid Edwin van der Waal zich af, “In andere metropoolregio’s, zoals Rotterdam en Den Haag, hebben reizigers ook de mogelijkheid om hun fiets mee te nemen in de trams van RandstadRail”. De wethouder heeft begrip voor deze ongelijkheid en gaf in de beantwoording aan in gesprek te willen gaan met de Vervoersregio/GVB om te onderzoeken of het alsnog mogelijk is een fiets mee te nemen in de Amsteltram.

Haltes in de “mottenballen”
Zoals al eerder gezegd gaat er veel gebeuren in en rondom Amstelveen. Door allerlei grote bouwprojecten zal de vraag naar passend openbaar vervoer alleen maar groter wordt. D66 maakt zich al geruime tijd zorgen over de bereikbaarheid van de bestemming, omdat ten gevolge van de vernieuwing van M51 er vier haltes in Amstelveen moesten verdwijnen.

Deze afspraak werd eind 2015 gemaakt in de Vervoerregio Amsterdam, toen er nog sprake was van een HOV-traject tussen Amsterdam-Zuid en Amstelveen-Westwijk. Straks als het zuidelijke eindstation van de Amsteltram in Uithoorn ligt, zullen reizigers vanuit die stad graag een directe verbinding willen hebben met ons Stadshart. Maar door het verdwijnen van de Halte Centrum is dat dus niet mogelijk.

Ook de transformatie van Bedrijventerrein Legmeer naar een woon/werkwijk en de aanleg van een nieuw Bedrijventerrein Amstelveen-Zuid vragen om verbetering van de bereikbaarheid van de Amsteltram. Dit betekent dus dat de haltes, die geschrapt zouden worden, opnieuw beoordeeld moeten worden. Het is daarbij van groot belang om ervoor te zorgen dat de haltes Centrum, Spinnerij en Gondel niet definitief te verdwijnen, maar in de “mottenballen” worden gelegd.