donderdag 14 maart 2019

Onze fractie wil een vaccinatiecampagne

In augustus 2018 kaartte onze fractie de lage vaccinatiegraad al aan. Er was geconstateerd dat de landelijke norm voor de vaccinatiegraad op 95% ligt en de opkomst in Amstelveen niet meer dan 83,4% was. Wij vroegen het college van burgemeester en wethouders (het college) om opheldering. Onze fractie wilde onder andere weten of  er een relatie bestaat tussen de relatief grote expatgemeenschap in Amstelveen en de lage vaccinatiegraad. Ook vroegen we of het college aanleiding ziet om extra te communiceren over het nut van vaccineren.

Onderzoek
Het college bevestigde in oktober 2018 dat de lage vaccinatiegraad voornamelijk te maken heeft met de relatief grote expatgemeenschap in Amstelveen. Veel van deze expats zijn zeer waarschijnlijk wél ingeënt, maar zijn in de cijfers van het Rijks Vaccinatie Programma niet meegenomen. Het college heeft aan de democraten toegezegd te onderzoeken hoe dit precies zit en wat de vaccinatiegraad onder expats is.  Op basis van dit onderzoek bekijkt het college of extra inspanningen nodig zijn om de vaccinatiegraad in Amstelveen te verhogen.

D66 wil een vaccinatiecampagne
Woensdag trok ons raadslid Saloua Chaara in de commissie Burgers en Samenleving opnieuw aan de bel over de vaccinatiegraad in Amstelveen. Dit naar aanleiding van een onlangs uitgevoerde vaccinatieronde tegen de meningokokkenziekte. Bij deze vaccinatieronde lag de opkomst in Amstelveen (en de gehele regio Amsterdam-Amstelland) wederom fors onder de landelijke norm. Saloua vroeg het college om stevig te communiceren over het nut van vaccineren. Vooral om ouders ervan te overtuigen om hun kinderen wel in te laten enten. Zij vroeg het college hier haast mee te maken.

Wethouder van Ballegooijen beloofde hierop in april al te starten met een vaccinatiecampagne. Deze campagne zal zich in de eerste instantie richten op de meningokokkenvaccinatie. Daarna wordt deze campagne waar nodig uitgebreid naar andere onderdelen uit het Rijksvaccinatieprogramma.