vrijdag 1 maart 2019

Onze fractie wil zelfstandigen met schulden beter helpen

Wij willen dat zelfstandig ondernemers die kampen met schulden kunnen rekenen op goede hulp die makkelijk toegankelijk is.

“Voor zelfstandig ondernemers die in zwaar weer verkeren moet duidelijk zijn op welke hulp zij kunnen rekenen. Wat ons betreft moeten deze ondernemers altijd bij de gemeente terecht kunnen voor hulp en moet de gemeente hulp op maat bieden”, aldus ons raadslid Saloua Chaara.

Nu weten zelfstandig ondernemers met risicovolle schulden niet altijd dat ze bij de gemeente terecht kunnen voor hulp en lijkt de zogenaamde BBZ-regeling (Besluit Bijstandsverlening Zelfstandigen) de enige oplossing te zijn die de gemeente aanbiedt. De BBZ is echter een bijstandsregeling voor ondernemers met een inkomen dat onder het bijstandsniveau ligt. Saloua: “Het hebben van schulden is wat anders. Je kunt als zzp’er een inkomen hebben boven bijstandsniveau maar niet uit de schulden kunnen komen.” De BBZ is géén regeling voor schuldhulpverlening. Daarom heeft onze fractie het college gevraagd om schuldhulpverlening voor zelfstandigen te verbeteren. Bijvoorbeeld door ervoor te zorgen dat er voldoende hulp is die aansluit bij wat zelfstandig ondernemers uit Amstelveen nodig hebben en door de hulp toegankelijker te maken.

Daarnaast willen wij de communicatie over schuldhulpverlening voor zelfstandigen verbeteren. Er moet op verschillende manieren worden gecommuniceerd over welke hulp er beschikbaar is en hoe ondernemers van deze hulp gebruik kunnen maken. Dit moet bijvoorbeeld ook op de website van de gemeente klip en klaar worden gemaakt.