woensdag 22 augustus 2018

Zomercolumn Edwin van der Waal

Mobiliteit kent geen grenzen

Dit jaar was bijzonder begonnen. Het waren namelijk spannende tijden voor mij. Zowel wat betreft mijn zoektocht naar werk als de terugkomst in de gemeenteraad van Amstelveen. Beiden missies zijn uiteindelijk gelukt en daar ben ik bijzonder blij mee. Na de zeven magere jaren wordt het nu ook eens tijd voor de betere jaren….

In de onderwijshuisvesting heb ik mijn passie gevonden en in de politiek ben ik mij gaan toeleggen op duurzame mobiliteit inclusief Schiphol. Bereikbaarheid en leefbaarheid zijn daarbij een twee-eenheid: ze kunnen niet zonder elkaar, maar botsen ook vaak met elkaar. Het vinden van het juiste evenwicht is daarbij de kunst en dat belooft wat de komende jaren in Amstelveen en Omstreken.

Dat goede mobiliteit belangrijk is, ervaar ik regelmatig. Sinds ik in Utrecht werkzaam ben, maak ik vooral doordeweeks gebruik van het openbaar vervoer. Het is mijn duurzaamste verbinding met het centrum van Utrecht, maar wel risicovol wat betreft de aansluitingen. Het tweemaal moeten overstappen is hier namelijk de zwakste schakel van deze reis en zeker als je van drie verschillende vervoerders gebruik moet maken. Toch heeft het ‘je-laten-rijden’ ook zijn voordelen: Bijkomen van de korte nachtrust op de heenreis en uitrusten van een lange werkdag op terugreis….

Samen uit en samen thuis
Zoals elk jaar is het zomerreces weer een mooi moment voor reflectie. Het terugblikken op bijzondere gebeurtenissen is namelijk zo belangrijk om er achter te komen waar je uiteindelijk naar toe wil. Daarbij gebruik ik ook de vakantie om dingen uit te proberen en de nieuwe locaties te verkennen. Onze vakantie stond dit jaar in het teken van de ontdekkingsreis, waarbij de vraag was: “Waar gaat ons avontuur plaatsvinden?” Nou, ik kan jullie verklappen dat er heel wat discussies hebben plaatsvonden. Veel meer dan in voorgaande jaren, want mijn vrouw Yvonne wilde dit, mijn zoon Julien wilde dat en ik natuurlijk weer wat anders. De aanwezigheid van wifi en het ‘world-wide-web’ hebben de definitieve keuze voor een belangrijk deel mede bepaald. Want we rijden tenslotte al jaren niet over de wegen met landkaart, kompas of verrekijker in de hand.

De andere eis was dat de locatie uitdagend moest zijn en voorzien van spectaculaire routes. Nou ja, ga daar maar aanstaan. Moet het dan iets worden van ‘Floortje naar het einde van de wereld’ of iets van ‘Groeten uit…’? Deze twee vakantie-uitersten wilden wij eigenlijk ook niet, maar ondertussen drong de tijd. Pas twee dagen voor ons geplande vertrek hebben we de knoop door gehakt. Het werd geen Verre Oosten, Nieuwe Westen of Koele Noorden, maar het zuidelijkste puntje van Afrika in hartje winter!

Van dat laatste was echter geen sprake, want qua temperatuur overdag leek het wel zomer. In de eerste week was het zelfs 25 à 27 graden en de weken erna zo’n 5 graden lager. Daar hadden we geen rekening mee gehouden en de dikke truien, regenjassen en paraplu’s waren dus voor niets meegenomen. Maar ja, beter dit dan regen en koude.  Klimaatverandering heeft heel soms ook zijn voordelen….

Ontdekkingsreis
De Kaapprovincie werd dus het te ontdekken gebied. We begonnen ons avontuur in Kaapstad. Vanuit onze B&B, gelegen aan de voet van de Tafelberg, maakten wij onze plannen hoe we deze metropool met bijna 3 miljoen inwoners zouden gaan bezoeken. Met de hop-on hop-off ‘City Sightseeing Cape Town’ hebben we de eerste twee dagen de stad verkend. De dagen erna reisden we met Uber naar veel  bezienswaardigheden. Een geweldige snelle en veilige manier van reizen, zeker gezien de enorme uitgestrektheid van de stad. Na vijf dagen vertrokken we met een huurauto langs de zuidkust oostwaarts richting Port Elizabeth om een wildpark te bezoeken. Daarna via het binnenland richting Oudtshoorn en vandaar naar Franschhoek en Stellenbosch om te genieten van heerlijke wijnen en spijzen. Een prachtig land met haar vele gezichten, want je voelde je soms als een god in Frankrijk, Zwitserland of Engeland.

Mobiliteit
Essentieel voor het welslagen van een ontdekkingsreis blijkt goede mobiliteit te zijn en dat hadden de ‘Heeren van de VOC ‘ook al vroeg door. Onze ontdekkingsreis hebben we volbracht met gedeelde mobiliteit. Zo hebben wij met 400 personen een vliegtuig genomen, met 40 toeristen een bus gepakt, met 4 mensen in een taxi gereden en twee weken een auto gehuurd. Kortom wij hebben mobiliteit gekocht en geen voertuig. Nu ik terug ben van vakantie pak ik, met nog meer overtuiging, gedeeld vervoer. Fijnmazig betaalbaar openbaar vervoer dus blijkt mogelijk te zijn, als je het maar deelt met elkaar.  Ik kijk al weer uit naar de volgende rit….