donderdag 16 augustus 2018

Zomercolumn Tawros Aslanjan

Mediterrane zomer – Weer aan de slag

Mediterrane taferelen
De vakantie zit er bijna op – jammer. Zoals altijd zijn de mooiste tijden veel te kort. Sinds 1948 is het niet meer zo lang achtereen zó warm geweest in Nederland. Beelden van volle stranden met badgasten in zwembaden, meren en zee. Megaomzetten van bier en frisdranken in de horeca. Schiphol ondervond problemen door de hitte. Maar over het geheel genomen vierde heel Nederland de zomer uitbundig. Vanwege het mooie weer besloot ik om deze zomer in Nederland door te brengen.

Turbulent jaar
Afgelopen jaar stond in het teken van de gemeenteraadsverkiezingen. Het samenstellen van de kandidatenlijst, plannen maken voor de campagne en het schrijven van het verkiezingsprogramma maakten hier onderdeel van uit. D66 stond in vergelijking tot de verkiezingen van 2014 slechter in de peilingen. In veel gemeenten raakten de fracties van D66 20 tot 25 procent van de zetels kwijt. Ondanks de verliezen in omliggende gemeenten wisten wij het verlies in Amstelveen te beperken en haalden wij 7 zetels. Ook de onderhandelingen vergden veel tijd en energie. Door de inzet van de onderhandelaars mocht de fractie van D66 twee bestuurders leveren. Ik kijk dan ook uit naar een geweldige samenwerking met onze coalitiepartners van de VVD en de PvdA.

Aan de slag!
Op 1 september is de jaarlijkse borrel van de gemeenteraad, waarbij er een aftrap wordt gegeven aan een nieuw politiek seizoen. De komende periode staat Amstelveen voor grote uitdagingen. De drie grote projecten: A9, Amstelveenlijn en het Stadshart gaan van start. Daarnaast is er een schreeuwend tekort aan betaalbare woningen voor starters. Binnen de huidige contouren van Amstelveen zal er gezocht moeten worden naar oplossingen voor de realisatie van betaalbare woningen. Voor mij is dit voor de komende periode één van de prioriteiten. Ik heb dan ook heel veel zin om weer aan de slag te gaan voor alle Amstelveners!