Steun ons en help Nederland vooruit

woensdag 8 augustus 2018

Zomercolumn Robert Zuidbroek

Schiphol – Barcelona   per trein

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wie wel eens in Barcelona is geweest, weet dat het een heerlijke Spaanse stad is. Van zon, cultuur, strand, uitgaan, tapas, sangria en veel meer: in Barcelona vind je het allemaal. Vele mensen vliegen jaarlijks heen en weer tussen Amsterdam en Barcelona. Mensen die mij al iets beter kennen weten dat ik erg hou van treinreizen. Dus toen ik afgelopen maand naar Barcelona vertrok, pakte ik voor de verandering … de trein. Ik neem jullie even kort mee in die treinreis en waarom de trein in plaats van het vliegtuig. Een reis van een kleine 1500 kilometer over land.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Net zoals iedereen, begon ook mijn reis op Schiphol. Als eerste de Thalys naar Parijs. Om half 10 ’s ochtends vertrok mijn trein, dus dat betekende dat ik om kwart voor 9 de deur uit kon om met (elektrische!) bussen naar Schiphol te gaan. Ideale tijd voor iedereen die, zoals ik, geen ochtendmens is. Geen wachtrijen bij de douane en scanpoortjes. Gewoon instappen en rijden. Eenmaal in de trein scheur je met 300 kilometer per uur door het Nederlandse landschap richting de grens. Met een stop in Rotterdam, Antwerpen en Brussel, sta je drie uur later op Gare du Nord in Parijs.

Op dat moment is het een kleine overstap naar Gare de Lyon. Een kwartier later sta je daar al, dus alle tijd voor een lunch in Parijs zelf! Zeg nou zelf, wat is er leuker om tussendoor een wijntje op een terrasje in Parijs te kunnen drinken, terwijl je wacht op de trein?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Om 2 uur ’s middags vertrok de TGV richting Barcelona. In 6,5 uur rijdt deze grotendeels over HSL-spoor naar de Spaanse stad. De TGV kwam zelfs vijf minuten eerder aan in Barcelona. Zie dat maar eens voor elkaar te krijgen op zo’n afstand.

Uiteindelijk ben ik 11 uur onderweg geweest vanaf Schiphol naar Barcelona. Natuurlijk, dat is langer dan de 2 a 2,5 uur effectieve vliegtijd, maar met de auto of bus red je dat lang niet. En de trein maakt dat op zoveel punten weer goed. Het comfort is vele malen groter. Meer beenruimte tot een bar aan boord. Prachtige landschappen die aan je voorbij trekken. En niet te vergeten een heel duurzaam vervoermiddel ten opzichte van het vliegtuig.

Ik was altijd al fan van treinen, maar werd regelmatig voor gek verklaard door vrienden. “Waarom zou je de trein nemen? Dat duurt toch zo lang!” Zeker nu de discussies over Europese treinverbindingen en het duurzame karakter ervan los barsten, vind ik het leuk dat steeds meer mensen (en dus ook die vrienden) inmiddels de trein ook een prima vervoermiddel vinden binnen Europa.

Er zijn zeker nog verbeteringen te bedenken op het Europese spoor. Van Amsterdam naar Hamburg duurt bijvoorbeeld 6 uur, inclusief een (krappe) overstap. Terwijl het effectief 40 minuten vliegen is. Eigenlijk vind ik het bijna gênant om het te moeten vliegen, maar de treinverbindingen op deze route zijn nog lang niet goed. Ik weet dat het tijd nodig heeft, maar ik heb er vertrouwen in dat we op verschillende routes nog winst gaan halen.

Tegelijkertijd kunnen we elkaar ook stimuleren om wat meer de trein te nemen. Door bijvoorbeeld het Amsterdamse voorstel te volgen? Daar waar het kan wethouders en/of ambtenaren te stimuleren om de trein te nemen voor kortere afstanden? De meeste steden binnen een straal van 500 – 600 kilometer zijn tenslotte goed te bereiken per trein en ook niet veel langzamer dan wanneer je vliegt. Een groene manier van reizen kan nooit kwaad. En voor goede tips over hoe te reizen, kan men altijd even bij mij terecht!