vrijdag 9 oktober 2009

D66 wil inwoners betrekken bij opsporen strafbare feiten

D66 wil inwoners betrekken bij opsporing van strafbare feiten.

De fractie van D66 Amstelveen wil dat de gemeente Amstelveen de inwoners gaat betrekken bij de opsporing van strafbare feiten. Dit voorstel doet de fractie tijdens de behandeling van de begroting aanstaande donderdag.

Met de invoering van het zogenaamde Burgernet in Amstelveen worden inwoners gevraagd extra alert te zijn als zij door de politie worden geïnformeerd dat in hun omgeving een strafbaar feit is gepleegd. Te denken valt aan auto-inbraken, woning-inbraken, diefstal en vernielingen. Inwoners moeten zich van te voren bij de politie aanmelden voor dit Burgernet.

Fractievoorzitter Catharina de Leur: “In andere gemeenten wordt al met Burgernet gewerkt en het blijkt daar succesvol te zijn. Daarom zou ik het ook graag in Amstelveen ingevoerd zien. Bovendien werkt het ook nog eens preventief. Als een potentiële dader weet dat er in Amstelveen met Burgernet wordt gewerkt dan denkt hij wel na of hij zijn strafbare feit in Amstelveen zal plegen, omdat zijn pakkans groter wordt. Essentieel is natuurlijk wel dat er voldoende inwoners aan het Burgernet willen deelnemen.”